Pages

Dilla på pai, terter og tartletter

Elsker pai, har lagd 3 nye den siste tiden(trenger litt kos i eksamenslesinga)

Den første er dagens ekspriment. Lagde god gammeldags mørdeig (google på nettet for oppskrift) som jeg fyllte små former med. Forstekte de litt på 150 grader før jeg fyllte de med skogsbær og la litt marengs på toppen av to av dem (egentlig burde man vel steke de hver for seg så de blir fine og tørre, men det tar så lang tid). Passet på og brukte litt folie for ikke å brenne kantene. Det ble godt! og sjekk det proffe bildet. *stolt*




Da vi var i italia som små elsket vi en tynn sprø terte med syltetøy inni som vi naturlig nok kallte "italiensk kake". Kokte inn bær med maizenna til tyktflytende seigt syltetøy og fyllte en forstekt tertedeig (tertedeig er butterdeig bare med egg/eggeplomme, google for oppskrift eller spør meg). La resten av deigen i ruter og penslet med egg. den ble tynn og sprø og herlig. like god kald som varm. Du skulle smakt søs!



Inspisrert av masterchef som lagde tart tata (eller åssen det skrives) måtte jeg prøve å karamellisere epler. Slang eplebiter oppi en kjele sammen med en god slant sukker(tipper 1-2 dl), 2 ss vann og litt kanel. lot det koke inn på ganske svak varme. Lagde så en smuldredeig utifra fantasien med smør (ekte meierismør er godt til dessertpaier, med melange er det lettere til middagspaier), mel, havregryn og sukker og blandet med eplene og la i en smurt form.





Gode tips til denne typen desserter er å avkjøle deigene før utbaking, og forstek så du unngår rå bunn. Det finnes også ferdigdeiger, med siden jeg baker med spelt blir det fra bunnen av. Tror jeg aldri blir lei sånne desserter, elsker de friske bæra/frukten sammen med det søte. Godt med is eller vaniljesaus inntil, med det er vel en selvfølge.

Jeg tenkte å droppe oppskrifter, og heller komme med info om åssen jeg gjør det så kan man heller spørre? kombinerer ofte ting jeg har lest og oppskrifter så husker ikke helt åssen jeg har gjort ting hehe.

btemplates

4 kommentarer:

Christian sa...

Fy fader... *sikle*

Sol sa...

mhm! du skal få

Kathrine sa...

jeg veit at jeg kommer til å høres ut som en bitch nå, men det er aldri dobbel-l foran en t; fylte, kalte osv
hilsen later-som-jeg-er-anonym22

Sol sa...

søta!

Legg inn en kommentar