Pages

Kjøttboller i tomatsaus med ovnsbakt polenta


Denne middagen er både glutenfri, melkefri og kjøttfri (jeg brukte vegetarfarse til "kjøttbollene". Men erstatt vegetarfarse med lam, karbonadedeig eller bare vanlig kjøttdeig og du har en deilig middelhavsmiddag.

Begynn med KJØTTBOLLENE. Det finns utallige måter å gjøre det på. Bland farsen (om det er vegetar eller kjøtt) med litt hvitløk, persille, oregano og sitron. Sitronen gjør de friskere. (litt syre er alltid bra har jeg skjønt)


ser litt rare ut siden det er vegetarfarse


TOMATSAUSEN. Sett over tomatene. Jeg synes denne boksen på bildet er genial, er ferdig knuste tomater så du slipper alt det overflødige vannet. Fres litt charlottløk (rundere smak enn hvitløk) og tørre urter i olje, tilsett tomatene og kok på HØY varme.Etter 7 min tilsett salt og de friske urtene (jeg brukte frisk oregano idag). Tidligere har jeg alltid kokt tomatsausen leeeenge på svak varme, men lærte av Hellstrøm på masterschef at kort koking på høy varme bevarte smaken mye bedre. Han hadde rett!




Putt kjøttbollene i og la de trekke i sausen frem til servering

POLENTAEN lager du underveis



Polenta er maiskjerner som du først koker i lettsalta vann, og når vannet er kokt inn (15 min) rører du inn olje eller smør. Klem poelntaen ut i en form så den blir flat. (bruk bakepapir) Rasp parmesanost over og la den stå i ovnen til osten har smelta og polentaen har fått en fin sprø skorpe. Skjær opp i "kakestykker" og ha på tallerknen.



Server! Alltid digg å prøve noe nytt



btemplates

2 kommentarer:

Kathrine sa...

digg

Sol sa...

mhm! savner litt å være vegetarianer, mye digg mat du ikke føler deg så "tung" etter å ha spist

Legg inn en kommentar