Pages

TAPAS

Var matgira etter å ha lest i MAT OG VIN som jeg nå abonnerer på, og skulle ha spillkveld med venner. Fant derfor ut jeg skulle lage fingermat, type digge ting som bare står fremme som man kan småspise på utover kvelden.



Beklager elendige bilder, tok ikke bilder før det var rester igjen hehe

Jeg bakte FOCCACIA av spelt.



1 kg siktet speltmel
1 pk fersk gjær
5 dl
lunkent vann
½ ts salt
1 ts honning
masse olivenolje og havsalt til toppen.
Dryss evt litt rosmarin over og, eller ha på oliven, soltørkede tomater eller annet godt

Blandet gjæren,honningen og vannet skikkelig før jeg tok i resten. Lot deigen heve to ganger. 1 time først og 30 min etter jeg hadde lagt den ut i langpanna. Knadde deigen både før og etter første heving. De kjente fordypningene som er i foccacia må lages temmelig dype for at det skal bli noe, og kjør på med olje og salt. Fersk gjær funger mye bedre for å få til de herlige luftlommene i brødet. Det ble GODT. og jeg har faktisk aldri lagd det før, tror det er lettere enn man har inntrykk av, er ingen bakeekspert.

Ved siden av foccacian marinerte jeg OLIVEN. Kjøpte noen greske oliven med sten i saltlake og lot de trekke noen timer i varm olivenolje med basilikum, hvitløk og litt sitron. Overraskende digg, vi spiste opp hele glasset




Jeg tok manchegoost sammen med chorizo på små pinner aka kanapeer og chorizzo og babybelost (de små milde røde runde). Jeg tok og noen biter med machego og litt honning på.



CAPRESE ON A STICK lagde jeg og. (Egenoppfunnet navn) marinerte deilige små tomater (en mellomting av plomme og cherry) i olje salt og pepper et par timer i romtempratur før jeg satte det på små pinner med en halv tomat, to biter fersk mozarella og et basilikumblad.




Satte også noen sånne små gourmetpoteter inn i ovnen med masse salt (skyld potetene i kaldt vann så klistrer saltet seg til dem) og voila etter en time har du saltbakte poteter. Blandet en tube majones med ett fedd knust (ikke hakka) hvitløk, 1 ss sitron, salt, pepper og 1 ss rømme og voila igjen, deilig AIOLI og ha inntil




Til dessert var det JORDBÆR DYPPET I SJOKOLADE
smeltet lys melkesjokolade med litt smør og fløte (1 ss) dyppet bærene i sjokoladen og lot det stivne i kjøleskapet. Herlig med hvitvin eller musserende.





Enkelt og vellykka. KOS, både og lage det og spise det.

btemplates

2 kommentarer:

Anonym sa...

Okeeei sols.. imponert. og inspirert ;)

Nina

Sol sa...

braa! så koselig at du leser:)

Legg inn en kommentar