Pages

Hjemmelaget lasagne








Tro det eller ei, mange har aldri smakt noe annet enn lasagnen til Toro der du blander kjøttdeigen med noe pulver og vann og slenger ost oppå.. Derfor bestemte jeg meg for å presentere min kjære samboer for den skikkelige varianten idag med ordentlig hvit saus og rød saus lag på lag. Det hele ble en sølete prosess *sjokk* fordi jeg hadde pcn med min favorittserie på kjøkkenbenken mens jeg kokkelerte. Resultatet ble dog bra, den hvite sausen var deilig byttet ut halvparten av parmesanosten med gulost for å få en litt rundere smak og tilsatte litt persille. Til rødsausen brukte jeg muttis cherrytomater på boks, noen av de beste jeg vet. Det tok litt lengre tid enn jeg hadde trodd, brukte vel en time men det ble kjempegodt, en helt annen rett enn den fra Toro!



Min reviderte oppskrift på lasagne
(Nok til 2 personer)


HVIT SAUS

2 store ss smør

2 toppede ss mel

salt (forsiktig, parmesanen er salt)

litt bladpersille

litt pepper

4 dl melk

100 g ost (parmesan og gulost)


RØD SAUS

olivenolje til stekingen

litt under 1 pk kjøttdeig

2 båter hvitløk

1 boks tomater

1 ss tomatpurre

1dl kjøttbuljong

oregano og basilikum

en klype sukker

salt


ca 10 pastaplater


Fremgangsmåte:

Smelt smør i en gryte. Ha i mel og rør godt. Spe med melk (kok opp hver gang) til sausen er passe
tykk. Ta gryta av plata og ta i osten, smak til med persille og pepper. Surr hvitløken i olja, tilsett
tomatpureen og la den "brenne av seg skarpheten" (som God morgen norges Wenche anbefaler) ved å la den steke på høy varme et par minutter mens du rører.
Ha i resten av ingrediensene og la det surre på svak varme opp imot 30 min. smak til med salt og
sukker.

Legg alt lagvis i en ildfast form, rød saus-hvit saus-plater -rød saus osv. avslutt med hvit saus og ost på toppen. Stek på 200 grader i ca 30 min til osten er gyldenbrun og bobler skikkelig.

mmm


btemplates

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar